نویسنده موضوع: پیشنهاد راه اندازی کنسر سیوم ها تنها راه ورود به بازار جهانی  (دفعات بازدید: 2267 بار)

خلج زاده علیرضا

  • عضو تازه وارد
  • *
  • ارسال: 34
با توجه به تکمیلی بودن پوشش و آبکاری برای صادرات این خدمات راه های عملی تر و سهل وصول تر با توجه به سطح تکنولوژِی پایین صنایع آبکاری و ... امکان تشکیل کنسرسیوم های کاری با هدف تولید یک محصول مثلا تولید یک قطعه پرسی و اعمال پوشش و .. و اقدام برای صادرات باید توسط بنگاه های آبکاری بررسی گردد. با توجه به وضعیت صنعت کشور و بخصوص صنعت خودرو و آینده مبهم آن حداقل در این مقطع زمانی و لزوم ارتقای بنگاه ها برای حضور در بازار های جهانی با توجه به چشم انداز تدوین شده در انجمن توسط اعضا ((حضور موفق زنجیره تامین صنایع آبکاری در بازار جهانی و امکان رقابت در آن فضا)) :
1- کشور ما از نظر کار تیمی ضعیف هستیم و به همین دلایل شرکت های بزرگ موفق در اشل جهانی یا نداریم و یا انگشت شمار(آمار دقیقی در دست نیست!)
2-امکان گره زدن منافع کارکنان و شرکت به ندرت در وضعیت مناسبی قرار دارد در نتیجه شرکت های بزرگ عموما با انگیزه های بسیار پایین در حال فعالیت ور فقط دچار روز مره گی و انجام فعالیت های ضروری می پردازند و از برنامه راهبردی زنده ای که سازمان به آن معتقدو متعهد باشند برخودار نیستند.
3- با توجه به این توضیحات و اینکه در اشل کارگاهی بنگاههای موفقی زیادی وجود دارد که فاصله کمتری وضعیت بنگاه های جهانی دارند به نظر میرسد در صورت ایجاد کنسرسیوم های مشترک بین این بنگاه های و ایجاد یک زنجیره از کارگاهها به منظور تولید یک قطعه یا مجموعه مسیری مشکل اما امکان پذیر در پیش خواهیم داشت.
4-تمرین کار های تیمی نیز به مراتب در بنگاهها و تشکل ها میتواند در این مسیر به ما کمک کند.
لطفا دوستان نظرات خود را ارسال نمایند با این امید شاید در همین تالار افرادی با هم آشنا شده و این مسیر را با هم طی کنند!

علیرضا رفیعی

  • عضو فعال
  • ***
  • ارسال: 177
دلایل ورود به بازارهای جهانی
« پاسخ #1 : سپتامبر 06, 2011, 11:24:58 pm »
با سپاس از مهندس خلج زاده
به نظر من اول وضعیت خودمان را بررسی کنیم یعنی چرا ما از محصولات خارجی استفاده میکنیم که با همین دیدگاه آنها از محصولات ما استفاده کنند:
1. مجبور باشیم .
2. کیفیت محصولی عالی باشد.
3. قیمت محصولی  متناسب با کیفیت آن عالی باشد.
4. حفظ منابع خودمان مد نظر باشد (  انرژی ، محیط زیست ، سرمایه انسانی و...)
5. کسب ثروت
مثال: برای سه مورد اول میتوان اشاره کرد به  ترکیبات کروم ، سیانور ها، انواع افزودنی وانهای آبکاری ، انواع فلزات بصورت آند( نیکل ، روی ، قلع و...) وکلاً مواد اولیه صنعتی و آزمایشگاهی یا خیلی از تجهیزات صنعتی کوچک و بزرگ ( ضخامت سنج ، پ هاش متر ، دستگاه سی ان سی ، وایر کات و...) انواع خودرو و...که در ایران تولید نمی شوند.
متاسفانه مثالی برای ردیف 4 ندارم که کشورمان برای حفظ منابع مطرح شده اقدام به خرید کرده باشد (به غیر از خرید طلا توسط بانک مرکزی برای حفظ ارزش پولی)
علت خرید برای ردیف 5 کاملاً مشخص است بعنوان مثال یک بازرگان از کشور چین کالای نا مرغوب وارد میکند و با فروش آن سود فراوانی بدست می آورد . البته در قسمت بعد اشاره خواهم کرد که اگر استاندارد و قوانین محکم وجود داشته باشد تا حدود زیادی جلوی این کارگرفته میشود.اگر تا اینجا موافقید در قسمت بعد توضیحات تکمیلی ارائه شود.

[move]پیروز باشید
علیرضا رفیعی[/move]

علیرضا رفیعی

  • عضو فعال
  • ***
  • ارسال: 177
دلایل ورود به بازارهای جهانی- قسمت دوم
« پاسخ #2 : سپتامبر 06, 2011, 11:36:52 pm »

اما کشورهای توسعه یافته برای حفظ منابع خود اقدامات زیادی انجام داده اند مانند :
• تولید مواد شیمیائی خطر ناک  در کشورهای جهان سوم
• خرید نفت خام با توجه به دارائی های عظیم خود
• استفاده از نیروی انسانی دیگر کشورها برای تولید و یا مونتاژ محصولات
• استفاده مغز افزاری از نیروهای خود برای ایجاد تکنولوژی
• و...
[b][u]اجبار :[/u][/b]  اگر بازار جهانی بخواهد از ما خرید کند باید مزیت نسبی آنرا ایجاد کنیم مثلاً اگر صادرات کشورمان را ببینیم که عمده آن نفت و گاز است  قطعاً بعلت نیاز جامعه جهانی از روی اجبار به این ماده است که منجر به خرید میشود و نه چیز دیگر.
آیا برای یک خارجی این اجبار در محصولات دیگر مانند خودرو ، پوشاک ، لوازم خانگی ، کامپیوتر ، نرم افزار ، برق و الکترونیک ، مخابرات ، صنایع نظامی و... وجود دارد که از ما خرید کند؟
[u][b]کیفیت : [/b][/u]به ماشین آلات ، تجهیزات ، مواد اولیه ، طراحی ، تکنولوژی بالا نیاز داریم که ضعف های فراوان در این بخش داریم پس مزیت نسبی در این  بخش وجود ندارد.
[u][b]قیمت : [/b][/u] چون تیراژ تولید پائین ، مواد اولیه مصرفی گران و وارداتی ، هزینه ها های سربار زیاد، بهره وری پائین ، ضایعات زیاد ، تخصص ها پائین  ، عدم وجود استاندارد ، بسته بندی ، اطلاع رسانی ، تبلیغات و... ضعیف است پس مزیت نسبی در این بخش مشهود نیست
[b][u]حفظ منابع : [/u][/b]اگر فروشی  در بازارهای جهانی  صورت گیرد که در سه مقوله فوق نگنجد قطعاً ماضرر کرده ایم اگر مواظب محیط زیست مان ، منابع انسانی ، انرژی و... نبوده باشیم .
ادامه موضوع در قسمت بعد
پیروز باشید
علیرضا رفیعی

علیرضا رفیعی

  • عضو فعال
  • ***
  • ارسال: 177
دلایل ورود به بازارهای جهانی- قسمت سوم
« پاسخ #3 : سپتامبر 07, 2011, 12:01:55 am »

الگو برداری از کشورهای پیشرفته این را می گوید که اول باید صنایع مشترک کوچک با هم ادغام شوند تا بهتر بتوانند در مقابل  بزرگتر ها ادامه فعالیت داشته کنند لذا به دنبال راهکار و ایجاد قوانین برای ادغام صنایع مشترک باشیم در آنصورت در صنایع بزرگتر میتوان نقص ها را از بین برد. بعنوان مثال  :
• خطوط اتوماتیک آبکاری و تکنولوژیهای روز دنیا ،
• ایجاد تصفیه خانه ،
• ایجاد آزمایشگاه کنترل محلولهای آبکاری و کنترل مواد اولیه ،
• کنترل کیفی محصولات طبق خواسته مشتری ،
• خدمات حمل ونقل قطعات ،
• کادر اداری حرفه ای (بازرگانی داخلی و خارجی  ، حسابداری ،...)
• ایجاد سیستم های مدیریت کیفیت ،
• تسهیلات رفاهی برای کارکنان ،
• سیستم های انگیزشی برای کارکنان ،
• کاهش قیمت خرید مواد اولیه با قدرت خرید بالاتر
• مطابق استانداردکار کردن
• اطلاع رسانی وتبلیغات وسیع تر فرامنطقه ای
• کاهش هزینه های سربار
• و ...
بطور کلی یک چارت سازمانی منسجم و واقعی بهمراه نیروهای انسانی متخصص هر بخش  ایجاد کرد تا شکل کلی یک شرکت  بزرگ برای رقابت پدیدار شود .
موارد فوق مزیت های نسبی را به مجموعه می دهد تا امکان حضور در بازارهای فرامنطقه ای میسر گردد.
نکته مهم اینست : [b]چه راهکارهائی برای ادغام صنایع کوچک و بزرگ بایکدیگر میتوان ارائه کرد ؟ پیشنهاد بدهید؟[/b]
ادامه موضوع در قسمت بعد

پیروز باشید
علیرضا رفیعی