انجمن صنفی آبکاری ایران

اثرات کروم بر سلامتی انسان

مقدار کروم در آب آشامیدنی بسیار کم است اما ممکن است که آبهای آلوده حاوی مقداری کروم 4 و کروم 6 باشند که جز انواع خطرناک کروم محسوب می شوند. اغلب افراد از طریق غذا کروم 3 دریافت می کنند. کروم 3 به طور طبیعی در سبزیجات، میوه ها، گوشت، زرده تخم مرغ و دانه ها وجود دارد. روش های متنوع نگهداری و ذخیره مواد غذایی ممکن است، محتوای کروم مواد غذایی را تغییر دهد. اگر غذا در تانک های فولادی یا قوطی ها نگهداری شود، مقدار کروم غذا افزایش می یابد.

کروم 3 در تغذیه انسان نقش اساسی دارد و کمبود آن موجب مشکلات قلبی، اختلال در متابولیسم و دیابت شود. اما اگر مقدار کروم 3 که انسان مصرف می کند، از حد معمول بیشتر باشد، بر سلامت انسان اثر گذاشته و به عنوان مثال، باعث خارش پوستی می شود.

کروم 6 برای انسان بسیار خطرناک است. به خصوص برای افرادی که در صنعت آبکاری، فولاد و نساجی کار می کنند، کروم 6 خطر بیشتری دارد. افرادی که تنباکو مصرف می کنند، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر کروم قرار دارند.

کروم 4 اثرات متعددی بر سلامت انسان دارد. معمولا ترکیب کروم در محصولات چرمی وجود دارد. این ترکیب باعث آلرژی شدید در افراد می شود، مانند خارش پوشت. با تنفس کروم 4 بینی تحریک شده و خونریزی بینی اتفاق می افتد.

سایر بیماریهایی که کروم 4 سبب می شود ، عبارت هستند از :

خارش پوستی

زخم معده

مشکلات دستگاه تنفسی

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

آسیب های کلیوی و کبدی

تغییرمواد ژنتیکی

سرطان ریه

مرگ

خطراتی که کروم برای سلامتی انسان ایجاد می کند، به حالت اکسیدایونی آن بستگی دارد. فرم فلزی کروم خاصیت سمی اندکی دارد، اما کروم 6 بسیار سمی است. اثراتی که کروم 6 بر بدن انسان بر جای می گذارد، عبارت هستند از زخم معده، آماس پوست و حساسیت های پوستی. اگر کروم 6 و ترکیبات آن با تنفس وارد بدن انسان شود، سبب آسیب های معده به خصوص زخم معده می گردد. علاوه بر این، مشکلاتی در مخاط دهان، مخاط بینی، گلو و حنجره اتفاق می افتد.

برونشیت، گرفتگی تنفس و تورم نیز از دیگر بیماری هایی است که بر اثر تنفس کروم 6 بروز می کنند. علائم بیماری های حاصل از کروم 6 در دستگاه تنفسی شامل عطسه کردن، خس خس کردن ، تنفس های کوتاه و منقطع و خارش بینی است.

با توجه به برنامه سم شناسی ملی آمریکا (NTP) و لیست مربوط به آن کروم 3 ظرفیتی و ترکیبات حاصل از آن بر روی جانوران آزمایشگاهی اثر سرطانزا ندارد . اما داده های حاصل از NTP درباره کروم 6 و ترکیبات حاصل از آن، شواهد زیادی را دال بر سرطانزا بودن این عنصر شیمیایی برای جانوران آزمایشگاهی نشان می دهد. این ترکیبات کرومات کلسیم، تری اکسید کروم، کرومات سرب، کرومات استرونتیم و کرومات روی می باشند.آژانس بین المللی سرطان (IARC) فلز کروم و ترکیبات کروم 3 ظریتی را در لیست گروه سوم (یعنی گروهی از عناصر که سرطانزا نیستند) طبقه بندی کرده است.