انجمن صنفی آبکاری ایران

شناساگرها در تیتراسیون

شناساگرها در تیتراسیون:
در ادامه مطالب گذشته در اینجا میخواهیم برای ادامه مطلب به شناساگرهای رنگی،هدایت سنجی و پتانسیومتری اشاره و از آنجا به روش اندازه گیری یون کلراید در حمام مس اسیدی که منظور اصلی مطالب بیان شده تاکنون بوده است برسیم.
همانگونه که می دانید در سنجش مواد از طریق تیتراسیون از آنجایی که مواد واکنش دهنده با مقادیر مشخص یکسانی بنام هم ارز با یکدیگر واکنش می دهند وقتی حجم مشخصی از ماده ای با غلظت مجهول با حجم مشخصی از ماده معلوم و با غلظت معلوم واکنش می دهد در صورتیکه بتوانیم نقطه پایان واکنش را تشخیص دهیم براحتی غلظت ماده مجهول بدست خواهد آمد.شناساگرها موادی هستند که با انتخاب صحیح آنها نقطه پایانی واکنش با ایجاد علائمی از طرف آنها نشان داده می شود.
شناساگرهای تغییر رنگ در خنثی سازی با تیتراسیون اسید وباز:
این نوع شناساگرها خودشان یک اسید ضعیف هستند که هنگام یونیزاسیون ناقص خود در آب بخشی از آنها به آنیونهای خود تفکیک شده و بقیه مولکولهای تفکیک نشده باقی می مانند.هنگامی که نسبت بخش تفکیک شده به تفکیک نشده به یک حد مشخصی برسد تغییر رنگ در محلول اتفاق می افتاد.
این نسبت به PH محلول وابستگی دارد.
حال اگر این تغییر رنگ در PH ی اتفاق بیافتد که درست در حوالی نقطه هم از با پایانی واکنش باشد طبیعتا تغییر رنگ،نقطه اتمام واکنش را نشان خواهد داد.
در تیتراسیونهای اسید قوی توسط یک باز قوی یا بر عکس چون نقطه پایانی منطقه نسبتا وسیع و شارپی می باشد با بسیاری از شناساگرها چه ازمحدوده PH قلیایی مثل فنل فتالئین و چه در محدوده PH اسیدی مثل متیل اورانژ می توان با دقت بالا کار تیتراسیون و سنجش را انجام داد ولی در حالتی که میخواهیم مثلا اسید ضعیفی را تیتر نماییم بعلت محدود بودن منطقه هم ارزی انتخاب شناساگر با دقت بیشتری باید انجام شود.