نویسنده موضوع: سختی گیر رزینی چیست ؟  (دفعات بازدید: 700 بار)

nahrab

  • عضو تازه وارد
  • *
  • ارسال: 36
سختی گیر رزینی چیست ؟
« : جون 08, 2014, 12:04:43 pm »
یکی از عمده ترین مشکلات آب جهت مصارف شرب و نیز استفاده از آب در بخش های مختلف صنایع وجود املاح کلیسیم و منیزیم با غلظت بالاتر از حد استاندارد می باشد که اصطلاحا به آن سختی می گویند. معمولا در منابع آب زیر زمینی به دلیل عبور آب از لایه های مختلف خاک، سختی آب بیشتر از منابع آب سطحی می باشد. از نظر بهداشتی سختی بیش از حد آب موجب اختلال در هضم غذا و نیز بروز سنگ کلیه می شود بطوریکه حداکثر مجاز سختی کل برای مصارف آب آشامیدنی 500ppm می باشد. اما می توان گفت که سبک کردن آب در تأسیسات صنعتی به مراتب بسیار ضروری تر از موارد تأمین احتیاجات خانگی و شرب است زیرا در اکثر صنایع آب مورد استفاده در بخش های فرایند و تولید باید بسیار خالص و فاقد املاح باشد و مقتضی است سختی آب خروجی از دستگاه سختی گیر همیشه صفر پی.پی.ام باشد.
برای حدف سختی آب روش های مختلفی وجود دارد که می توان گفت متداولترین روش ها برای حذف سختی استفاده از سختی گیر های رزینی ( تبادل یونی ) و نیز روش شیمیایی سختی گیری می باشد.
در سختی گیر های رزینی یون های کلسیم و منیزیم موجود در آب با عبور از ستون رزینی با یون سدیم جایگزین شده و آب سخت به آب نرم تبدیل می شود. به گونه ای که آب خروجی از دستگاه سختی گیر تنها حاوی نمک سدیم می باشد. رزینهای دستگاه سختی گیر پس از مدت زمان معینی اشباع می شوند و کارایی خود را از دست می دهند. اگر رزین با محلول کلرورسدیم 10% شستشو شود، خاصیت سختی گیری خود را باز می یابد. غلظتهای کمتر و یا بیشتر نمک اثر کمتری دارند. استفاده از آبهای گل آلود و دارای مواد معلق و همچنین آبهایی که دارای املاح آهن، منگنز، مس و دیگر فلزات سنگین می باشند، رزینها را فرسوده و آبدهی دستگاه سختی گیر را کم می کنند. توصیه می شود قبل از دستگاه سختی گیر، مواد معلق آب توسط یک فیلتر شنی جدا شوند و برای کاهش املاح فلزات سنگین تدبیر لازم گرفته شود. راه اندازی، بهره برداری و تجدید بار دستگاه سختی زدایی ممکن است دستی، با فرمان الکترونیکی، و یا به طور خودکار انجام گیرد.
هر دستگاه سختی گیر رزینی از ورق کربن استیل ساخته شده و شامل دریچه بازدید، شبکه لوله کشی مجهز به نازل های ورودی و خروجی آب، شیر آلات، فشار سنج و مخزن پلی اتیلنی ذخیره محلول کلرور سدیم می باشد. اندازه سختی گیرها بستگی به مقدار عبور آب در واحد زمان (دبی) از سختی گیر و مقدار املاح موجود در آب دارد. قدرت کارکرد هردستگاه نیز بستگی به گذر آب، سرعت حرکت آب ومیزان سختی آب دارد.حداقل و حداکثر فشار کاری مناسب برای دستگاه های سختی گیر به ترتیب 2 و 5 اتمسفر می باشد. در شرکت فنی مهندسی نهراب زیست دستگا ههای سختی گیری رزینی در ظرفیت های مختلف برحسب نیاز جهت تصفیه انواع آب ها با درجات سختی مختلف ساخته می شوند.

[b]کاربرد های سختي گير رزینی[/b]
کاهش سختي آبهاي آشاميدني (طبق استاندارد WHOمقدار سختی در آبهای مصرفی بر حسب Ca Co3 ، معادل250 میلی گرم در لیتر پیشنهاد شده است)
حذف سختي آب ديگهاي بخار
حذف يا کاهش سختي آب در سيستم حرارتی و برودتی
حذف يا کاهش سختي آب مصرفی در فرایند تولید در صنايع مختلف نظیر صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، نساجي و رنگرزي و ...
استفاده در نیروگاه ها، پتروشیمی ها و پالایشگاه ها

[b]ویژگی های سختی گیر رزینی [/b]
محاسبات فنی بر اساس استانداردهای طراحی
سرعت و راندمان بالا در تصفیه آب
راهبری ساده و عدم نیاز به اپراتور متخصص
مجهز به شیر هواگیری و فشار سنج
هزینه نگهداری پایین در طول زمان بهره برداری

[b]مشخصات فنی دستگاه سختی گیر رزینی [/b]
مخزن دستگاه سختی گیر ساخته شده از ورق کربن استیل مطابق استاندارد مجهز به دریچه آدمرو جهت بازدید
سیستم های پخش کننده و جمع آوری آب همراه با نازلهای مخصوص
لوله کشی از جنس گالوانیزه PVC يا پلی اتیلن
يك لايه شن سيليسي دانه بندي شده
مخزن نمک از جنس پلی اتیلن، فلزی یا بتنی
قابل ارائه به سه صورت: دستی، نیمه اتوماتیک، تمام اتوماتیک جهت شستشوی معکوس

لینک منبع:  http://www.nahrab.ir