نویسنده موضوع: نکاتی درمورد تصفیه فاضلاب صنایع شوینده  (دفعات بازدید: 1007 بار)

nahrab

  • عضو تازه وارد
  • *
  • ارسال: 36
کارخانجات تولید کننده مواد شوینده یکی از منابع عمده و متمرکز ورود فاضلاب های حاوی مواد شوینده به محیط به شمار می روند. ورود فاضلاب حاوی مواد شوینده به منابع آب های طبیعی باعث آلودگی آنها شده و این منابع را غیرقابل استفاده می سازد. ورود این فاضلاب ها به منابع آب سطحی، به دلیل دارا بودن فسفر زیاد باعث کاهش شدید اکسیژن محلول و رشد بی رویه جلبکها می شود. همچنین ورود فاضلاب های صنایع شوینده به تصفیه خانه های فاضلاب باعث بروز اختلال شدید در فرایندهای تصفیه، به ویژه فرایندهای بیولوژیکی تصفیه می شود. در مجموع این دسته از فاضلاب ها در صورت عدم تصفیه مناسب خسارت زیادی را به اکوسیستم های طبیعی محیط وارد می کنند. 

در حالت کلی در کارخانجات تولیدکننده مواد شوینده می توان از واحدهای پخت صابون، قالب گیری و بسته بندی صابون، سولفوناسیون، تولید پودر، مایعات ظرفشویی و دستشویی، شامپو و خمیر دندان نام برد. واحد سولفوناسیون و تولید پودر معمولا در کارخانه های بسیار بزرگ وجود دارد.همانگونه که ملاحظه می شود دامنه فعالیت اینگونه صنایع بسیار گسترده بوده و با توجه به نوع محصول تولیدی کیفیت فاضلاب آنها نیز متغیر می باشد. باید توجه نمود که اینگونه پساب ها به سادگی قابل تصفیه نمی باشند. پساب صابون سازی تا حدودی قابلیت تصفیه بیولوژیکی را داراست ولی به دلیل وجود نمک زیاد درصد کارائی سیستم های بیولوژیکی چندان زیاد نیست. و این مورد برای پساب های صنعت شامپو و شوینده های خانگی نیز به نحو دیگری صادق می باشد.


از آنجا که فاضلاب صنایع شوینده به سادگی قابل تجزیه بیولوژیکی نمی باشندبا بکارگیری روش های تصفیه نوین و پیشرفته و تلفیق روش های فیزیکوشیمیایی و بیولوژیکی می توان اقدام به طراحی، ساخت و اجرای تصفیه خانه فاضلاب کارخانجات صنایع شوینده کرد و با بکارگیری دانش فنی و تجربه عملی برای اینگونه فاضلاب ها ترکیبی از روش های تصفیه شیمیایی ( نظیر انعقاد ولخته سازی ، جذب سطحی و .. ) و تصفیه بیولوژیکی زا انتخاب می نماید. این تصفیه خانه ها به صورت بتنی و فلزی و در ظرفیت های مختلف قابل اجرا بوده و در عین تصفیه کامل فاضلاب با اشغال حداقل فضای ممکن و اعمال حداقل هزینه ها، استانداردهای محیط زیست جهت تخلیه پساب تصفیه شده را برآورده ساخت.

لینک منبع :  www.nahrab.ir