نویسنده موضوع: اهميت چربي گيري ها و انواع آن  (دفعات بازدید: 1553 بار)

هوشنگ رفيعي طاري

  • عضو تازه وارد
  • *
  • ارسال: 2
  • شركت شيميايي جهانتاب
اهميت چربي گيري ها و انواع آن
« : سپتامبر 17, 2011, 12:27:45 pm »
با تشكر از همكاران عزيزي كه در تالار گفتگو از مباحث فني در خصوص چربي زدايي مطالبي ايراد كرده اند. لازم مي دانم در اهميت چربي گيري و انواع آن به نكاتي اشاره كنم.

مي دانيم كه اشياي مورد آبكاري ، قبل از آبكاري غالبا پرداختكاري مي شوند تا عمل رسوب به نحو شايسته تري انجام شود. براي از بين بردن چربي (واكس) سطح پوششي با توجه به تنوع فلز پايه ، بايد از چربي گيري مخصوص به خود استفاده نمود. مثلا چربي گيري براي شير آلات كه غالبا در آنها از روي به عنوان فلز پايه استفاده مي شود، چربي گيري سرب خشك مورد استفاده قرار مي گيرد و يا براي شستشوي آلومينيوم ، آهن يا برنج بايد از چربي گيري مخصوص به آن فلز استفاده شود تا سطح فلز به جهت چربي گيري كه غالبا از كربنات ها ، سيليكات ها ، فسفات ها ، هيدروكسيد ها و مواد آلي متفاوت (انواع دترجنت ها) و بعضا از سيانور ها ساخته شده و هر يك از اين مواد روي فلز تاثير گذار مي باشد ، آسيب نبيند و هر فلزي با چربي گيري متناسب خود چربي زدايي شود زيرا در توليد چربي گيري ها براي فلزات متفاوت رعايت نسبي اين نكات به عمل آمده است.

از طرفي يكي از عوامل مهمي كه در كاهش قيمت تمام شده و جلوگيري از مصرف بي رويه مواد اوليه و بطور كلي مانع پوسته شدن و تخريب رسوب مي شود ، علاوه بر انتخاب چربي گيري متناسب ، توجه و دقت كافي در نحوه ي چربي زدايي در رعايت حرارت لازم در شوينده هاي گرم و شدت جريان متناسب در چربي گيري هاي الكتريكي و تعويض به موقع چربي گيري ها مهم مي باشد.

همچنين پساب هاي شستشو و تميز نگه داشتن آنها و اسيد شويي نيز از اهميت بسياري برخوردارند و توجه به آنها از آلوده شدن وانهاي آبكاري به مواد مزاحم جلوگيري ميكند.