نویسنده موضوع: اشنایی با استاندارد ایزو 18001 و 14001  (دفعات بازدید: 2800 بار)

خلج زاده علیرضا

  • عضو تازه وارد
  • *
  • ارسال: 34
اشنایی با استاندارد ایزو 18001 و 14001
« : ژانویه 16, 2012, 12:01:07 am »
[color=navy] سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 : 2008 [/color]
فشرده شدن رقابت در بازارهای تجاری مختلف و اهمیت یافتن مقوله ی مشتری مداری از یک سو و اهمیت توجه به حقوق شهروندان جوامع مختلف منجر به انتشار استانداردهای مختلف مدیریت کیفیت شده است که حد استانداردها بر دو محور (مشتری مداری) و
(بهبود مستمر) استوارشده اند . هدف از طراحی این استاندارد بهبود مستمر کیفیت، تولید محصول با کیفیت بالاتر، کمک به بازاریابی و فروش بیشتر محصول و ایجاد تقاضا و همچنین حصول اطمینان از برآورده سازی نیازها وانتظارات مشتریان می باشد.

[color=red]سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001: 2004  [/color]
این استاندارد الزاماتی را برای یک سیستم مدیریت زیست محیطی مشخص می نماید تا یک سازمان بتواند خط مشی و اهدافی را بادرنظرگرفتن الزامات قانونی و اطلاعات راجع به پیامدهای بارز زیست محیطی تدوین نماید.

[color=red]سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه¬ای OHSASE 18001:2007[/color]
این استاندارد در شناسایی،حذف و یا به¬ حداقل رساندن خطرات ناشی از فعالیت¬های مرتبط با بهداشت و ایمنی کارکنان و طرف¬های ذینفع کمک می نماید. به عبارتی ریسک¬های ناشی از فعالیت ها را تحت کنترل درمی آورد.


[color=navy]سیستم مدیریت محیط زیست و مدیریت بهداشت وایمنی شغلی HSE[/color]
تلفیقی از استانداردهای ISO 14001  ، OHSAS 18001 می باشد که اخذ آن برای
همه¬ی سازمان ها و شرکت ها امکان پذیر بوده و علی الخصوص برای شرکت های فعال در بخش انرژی همچون نفت ، گاز ، پتروشیمی ، برق، آب، شرکت های مهندسی مشاور و پیمانکاران توصیه می گردد.
[color=red]سیستم مدیریت یکپارچه IMS[/color]
در واقع تلفیقی از استانداردهای ISO 9001 ،  ISO 14001 ، OHSAS 18001
می باشد و از آنجا که هر سه استاندارد مشترکات بسیاری دارند برای سازمانی که قصد گام نهادن در مسیر اخذ هر سه استاندارد فوق را داشته باشد بهینه آن خواهد بود که سیستم های مذکور را با یکدیگر ادغام نموده و سیستم مدیریت یکپارچه را ایجاد نماید.
[color=blue]نظام مديريت ارتباط با مشتريان  ISO 10002:2004    [/color]
اين استاندارد ، سيستم بازخورد مشتريان مي باشد كه مبتني به  CRM  ، نظام ارتباط با مشتريان طراحي شده است. پايه ي استاندارد تكريم ارباب رجوع ، افزايش جلب رضايت مشتري و ارتقاي رضايتمندي و ثبت شكايات مشتريان مي باشد. در صورت اخذ اين استاندارد با همراه استاندارد 9001 ISO  مبني بر مديريت كيفيت كه پايه و اساس استاندارد مي باشد سازمان مي تواند در مسير بهبود مستمر كيفيت و ارتقاي رضايتمندي مشتريان و افزايش سهم بازار گام بر دارد.
« آخرين ويرايش: ژانویه 16, 2012, 12:03:24 am توسط خلج زاده علیرضا »