نویسنده موضوع: كمينه سازي ضايعات در صنعت آبكاري آلومينيم  (دفعات بازدید: 585 بار)

babak

  • عضو تازه وارد
  • *
  • ارسال: 9
[size=10pt]چكيده
صنايع آلومينيم يكي از بزرگ ترين مصرف كنندگان آب در بخش آنودايزينگ محسوب مي گردد و پساب فراواني را نيز به محيط زيست تخليه مي كند.
به دليل pH بسيار متفاوت مواد مورد استفاده در اين صنعت، پساب توليدي طيف وسيعي از pH را شامل مي شود.
هدف از كمينه سازي وكنترل ضايعات، كاهش مصرف منابع نظير آب و برق و مواد شيميايي و كاهش ميزان آلودگي و بار پساب در طول فرايند به كمك راهكارهاي مختلف است، تا بتوان به كمك آن مشكلات تصفيه خانه هاي پساب صنايع را تا اندازه اي كاهش داد و مصرف منابع را به حداقل مقدار خود رساند. اساساً برنامه هاي كمينه سازي ضايعات پيچيده هستند و موارد: تعهد مديريت، تعيين و تنظيم اهداف نهايي، ارزيابي فني و اقتصادي، اجراي برنامه ها، ارزيابي مستمر و پايش شامل مي شوند.
در اين تحقيق، صنعت آلومينيم در بخش آنودايزينگ مورد مطالعه قرار گرفته و با شناسايي خط توليد سالن واحد مزبور،فلودياگرام كلي فرايند ترسيم گرديده است. فرايندهاي اصلي مشتمل بر واحدهاي چربي گيري، ايجينگ، خنثي سازي، واحد آنودايز،عمليات پيش سيل وسيل و واحد رنگ است كه پس از هر يك از آن ها مراحل شستشو صورت مي گيرد. به همين دليل پساب حاصل از هر فرايند، مشخصات ويژه اي دارد.
پس از جمع آوري اطلاعات لازم، راهكارهاي مختلفي جهت كاهش مصرف مواد و به حداقل رساندن ضايعات پيشنهاد گرديد. كه شامل: استفاده از جرثقيل دوطرفه به جاي جرثقيل هاي يك طرفه و انتقال پروفيل ها به صورت عمودي به دليل كاهش مصرف مواد شيميايي و پساب توليدي، نصب شيرهاي برقي و نصب سنسور در وان ها به جاي استفاده از شيرهاي دستي به منظور جلوگيري از سرريز وان ها مي باشد. همچنين با توجه به نتايج آزماي شهاي انجام يافته در زمينه استفاده از منعقد كننده هاي متفاوت، استفاده از آلوم به عنوان منعقدكننده نيز پيشنهاد مي گردد كه اين ميزان، مقدار لجن توليدي را حدود 30 % نسبت به لجن توليدي فعلي كاهش مي دهد. [/size]                            [color=red][size=12pt]برای دریافت اصل مقاله به سایت www.zistpalayesh.ir قسمت مقالات مراجعه فرمایید.[/size][/color]