نویسنده موضوع: آشنایی بیشتر با گالوانیزه  (دفعات بازدید: 534 بار)

ahanweb

  • عضو تازه وارد
  • *
  • ارسال: 1
آشنایی بیشتر با گالوانیزه
« : سپتامبر 11, 2016, 10:27:31 am »
گالوانیزه چیست:

برای محافظت از خوردگی و آسیب پذیری فلزات توسط عمل گالوانیزاسیون، پوششی از فلز روی را بر روی این گونه فلزات آسیپ پذیرقرار می دهند این پوشش متشکل از لایه ی روی و ترکیباتی از آهن می باشد. این نوع فلزات کاربرد زیادی در صنعت دارد. (آهن و فولاد)
لوله های گالوانیزه:
لوله ها از نظر جنس کاربرد و نحوه اتصالات بخش بندی می شوند. که لوله های گالوانیزه یکی از رایج ترین انواع لوله ها تا کنون در صنعت می باشند این لوله ها که از پوشش گالوانیزه بر خوردار می باشند حدود پنجاه سال پیش وارد صنعت ایران شدند و کاربردهایی از قبیل : آب ، گلخانه ، حصار کشی ، سازه فلزی، تصفیه خانه ها ، کشاورزی و آبرسانی و دکل های مخابراتی کابل برق و... مورد استفاده قرار می گیرد.



لوله گالوانیزه:
·        ضریب هیزم ویلیام این لوله بر حسب اینچ می باشد
·        طول لوله های گالوانیزه شش متر می باشد.
·        اتصالات آن قفل ، کمربند و برشن است.
·        این لوله ها به وسيله دنده پيچي به يكديگر وصل و توسط مواد مناسب آب بندي مي شوند .

می توان گفت لوله های گالوانیزه یکی از کاربردترین لوله ها در سیستم آبیاری سنترپیوت و سیستم آبیاری خطی یا لینیر می باشد.
لوله گالوانیزه
لوله های گالوانیزه را می توان به طور کلی به دو دسته عمده بخش بندی کرد
1-    لوله های آهنی گالوانیزه:
            این لوله ها با رنگ تیره و خاکستریشان است که شناخته می شوند و عموما به دو صورت سبک و متوسط تولید می شوند . جنس این لوله ها از آهن سفید نورد شده می باشد . به این لوله ها ، لوله های با درز              نیز می گویند که درز آن توسط دستگاهایی به هم متصل شده و جوش می خورند و در فلز روی مذاب، فرو برده می شود.

2-    لوله های فولادی گالوانیزه:
بیشترین استفاده عمده این لوله ها برای تهویه است همچنین در تخلیه فاضلاب نیز کاربرد داشته .جنس این لوله ها از فولاد نرم بوده و جهت افزایش مقاومت و آسیب پذیری در برابر خوردگی ، اسید ها  و زنگ زدگی ها  در وان محتوی از فلز روی (گالوانیزه) قرار می دهند.

این دو نمونه لوله گالوانیزه در بازار به لوله های آهنی سفید نیز معروف می باشند قالبا فرقی بین این دو نمونه در بازار گذاشته نمی شود ولی  لوله های فولادی نسبت به لوله های آهنی ظاهری براق تر و نقره ای رنگ از خود دارند و این به سبب وجود روی خالص بر روی آن می باشد.

نکته قابل توجه در مورد اتصالات این لوله ها این است که در اتصال به روش جوش کاری باید پرهیز شود زیرا هنگام جوش کاری حرارت ناشی از این عامل باعث شده سطح روکش گالوانیزه سوخته و دود سفید و غلیظی تولید کند که باعث  آلودگی و مسمومیت و مشکل در دستگاه تنفسی افراد می شود.


محاسن پوشش لوله گالوانیزه نسبت به دیگر پوشش ها را می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1)    هزینه اولیه: هزینه پوشش گالوانیزه معمولا کمتر از روش های پوشش دهی دیگر مثل رنگ آمیزی می باشد.
2) عمر پوشش لوله: عمر تخمین زده شده برای لوله هایی که با گالوانیزه پوشش داده می شوند حدود پنجاه سال می باشد که این خود بسته به شرایط آب و هوایی منطقه و نوع محیط بستگی دارد
3) بررسی هزینه و تعمیرات جاری: این پوشش نسبت به سایر پوشش ها به تعمیرات کمتری احتیاج پیدا خواهد کرد و هزینه تعمیرات در طول زمان نسبتا ثابت می باشد.
4)    حفاظت خود به خودی از قسمت های آسیب دیده
5)    سهولت در بازرسی
6) مدت زمان نصب: نصب آن سریع بوده به گونه ای که این لوله ها نسبت به لوله های رنگ شده زمان کمتری را برای نصب و تکمیل دارا می باشد
7)    استحکام پوشش: بدلیل ساختار واحد دارای استحکام قابل قبولی در تنش های مکانیکی بوده.
منبع: [url=http://ahanweb.com/]http://ahanweb.com/[/url]
ویدیوهای آموزشی : [url=http://www.aparat.com/vistaig]http://www.aparat.com/vistaig[/url]
« آخرين ويرايش: سپتامبر 25, 2016, 12:23:03 pm توسط ahanweb »