نویسنده موضوع: آشنایی با استاندارد ISO 9001 :2008  (دفعات بازدید: 4248 بار)

پرشا صالح

  • عضو تازه وارد
  • *
  • ارسال: 3
آشنایی با استاندارد ISO 9001 :2008
« : سپتامبر 11, 2011, 09:58:40 pm »
به نام خدا
در این تاپیک سعی بر این است که استاندارد ISO 9001:2008 به صورت اجمالی معرفی گردد با لحاظ کردن موارد زیر:
1- ایتدا با اصطلاحات و الزامات استاندارد آشنا می شویم
2-بند های استاندارد ابتدا فهرست وار مطرح می گردد و سپس به تفصیل در باره هر بند بحث خواهد گردید.
3- ارایه روش های کاملا کاربردی در زمینه اجرای درست استاندارد ISO 9001: 2008 در یک واحد آبکاری.
لازم  میبینم چند مورد را توضیح بدهم
حتما برای بسیاری از دوستان و مدیران واحد های آبکاری این سوال به وجود می آید که چه لزومی به ارائه ایم مطالب در تالار وجود دارد؟؟ هر کسی به راحتی می تواند با تهیه یک کتاب با موارد ذکر شده در بالا آشنا شود!
جواب این سوال چیست؟
دوستانه می گویم : شاید بشود تمام الزامات استاندارد را آموخت اما آیا می شود به راحتی در یک واحد آبکاری اجرا کرد؟
مسلما خیر!
همانطور که میدانید آبکاری یک فرایند ویژه است بنابر این پیاده سازی استاندارد نیاز به تکنیک و تغییرات خاصی می باشد. به عنوان مثال فرایند شناسایی و ردیابی در یک کارخانه پرس کاری به هیچ وجه قابل مقایسه با یک واحد آبکاری نیست.
در واقع هدف این جانب از به وجود آوردن این تاپیک به عنوان یک فعال در زمینه آبکاری ارائه روش ها و تکنیک هایی است که بتوان بدون در معرض انحراف قرار دادن الزامات استاندارد به راحتی آن ها را رعایت نمود و واحدهای آبکاری را حتی در سطح کشوری به سمت استاندارد ISO پیش برد.

پرشا صالح

  • عضو تازه وارد
  • *
  • ارسال: 3
پاسخ : آشنایی با استاندارد ISO 9001 :2008
« پاسخ #1 : اکتبر 02, 2011, 01:17:08 am »
با سلام مجدد خدمت دوستان و علاقمندان مبحث مدیریت کیفیت،

بنده به عنوان مشاور سیستم های مدیریت کیفیت، به جد توصیه می کنم که مباحث کیفیت را دنبال نموده و در درک و اجرای آن اهتمام ورزید چراکه رعایت الزامات استاندارد ISO:9001 ، اگرچه در گذشته یک افتخار بوده است، اما در دوره حاضر بعنوان یک الزام، - چه دربعد Bussiness و استفاده از نام این استاندارد برای جلب نظر مشتری، و چه در بعد عملی و استفاده از ارزش افزوده های حاصل از این استاندارد – کاملا محسوس و غیر قابل انکار است.
قدم اول در پیاده سازی این استاندارد درک متن استاندارد است و قدم دوم طراحی و استقرار سیستم. در اینجا منظور از سیستم،  آماده سازی و استفاده از مستنداتی است که ثابت کند شما بند های این استاندارد را رعایت کرده اید. اگر سیستم بصورت اصولی طراحی شود، بعضا شما با یک فرم ساده، می توانید یک یا چند بند استاندارد را پوشش دهید. به عبارت دیگر لزوما برای هر بند نیاز به یک مدرک و یک فرم جداگانه نیست، بلکه می توان با طراحی یک سیستم حرفه ای، با حجم کمی از فرمها و مستندات ، طیف وسیعی از اطلاعات سازمان و الزامات استاندارد را پوشش داد. در این حالت هر فرد در هر فرآیندی که باشد، از کار در سیستم لذت می برد چرا که وضعیت فرآیند خود را بصورت سیستمی پایش می کند و خروجی تلاش های خودش را در سیستم حس کرده و مانیتور می کند.
در این قسمت بنده بصورت فهرست وار بخشی از بند های استاندارد را معرفی می کنم و در هر مورد توضیح مختصری می دهم:
استانداردISO9001:2008  غیر از بند 0 که شامل کلیات است، شامل 8 بند ( 5 بند اصلی و 3 بند مقدماتی) می باشد. در این پست 3 بند مقدماتی را توضیح می دهیم و در پست های آینده سراغ 5 بند اصلی می رویم.
بند 0 : کلیات : در این بند استاندارد ضمن توضیحات کلی راجع به سیستم کیفیت ، از شما خواسته شده که دیدگاه فرآیند گرا در سازمان داشته باشید یعنی سازمان خود را متشکل از  فرآیندهایی ببینید که ورودی و خروجی داشته و ارزش افزوده ایجاد می کنند.
در ضمن به شما اطمینان داده شده که این استاندارد با سایر استاندارد های مدیریت کیفیت تناقضی ندارد
بند1: دامنه کاربرد: مفهوم این بند به شما می گوید که شما ، صرف نظر از اینکه راننده تاکسی هستید یا صاحب یک کارخانه بزرگ،
با رعایت الزامات این استاندارد می توانید اولا توانا بودن سازمان خود را در رعایت کیفیت اثبات کنید ، ثانیا سیستم کیفیت خود را بهبود دهید
بند3 نیز ISO9000  را به عنوان مرجع معرفی میکند و تاکید می کند که سازمانی که این استاندارد را پیاده می کند، می تواند تولید کننده محصول یا ارائه دهنده خدمت باشد(همانطور که در بند 1 هم اشاره شده بود)
سایر بندها که در پست های بعدی آنها را شرح خواهیم داد عبارتند از:
بند4: سیستم مدیریت کیفیت
بند5: مسئولیت مدیریت در این سیستم
بند6: مدیریت منابع در سیستم مدیریت کیفیت
بند7: تحقق محصول یا خدمت (از مشتری گرفته تا خرید مواد اولیه، طراحی ، تولید ، محافظت و ردیابی...)
بند8 : اندازه گیری ،تحلیل و بهبود
حال با توجه به عمومی بودن این استاندارد (و در عصر حاضر حیاتی بودن آن)، اگر شما نیز – صرف نظر از اینکه کارشناس سازمان خود هستید یا مدیر – خواهان پیاده سازی و درک سیستم مدیریت کیفیت هستید، با ما در این پست همراه شوید و ضمن دنبال کردن مطالب، سوالات و نظرات خود را مطرح نمائید

خلج زاده علیرضا

  • عضو تازه وارد
  • *
  • ارسال: 34
پاسخ : آشنایی با استاندارد ISO 9001 :2008
« پاسخ #2 : اکتبر 02, 2011, 08:46:22 pm »
با درود
برداشت بنده از سیستم مدیریت کیفیت این است که همانطور که ما برای کیفیت محصول نهایی استانداردهای تعریف شده داریم که ما میتوانیم به عنوان یک راهنمای کیفی و میزان سنجش و ارزیابی با آن محصول خود را مقایسه کنیم, در سبک مدیریت نیز استانداردی که شامل اصول مهم و الزامی مدیریتی میباشد که قرار است منجر به ایجاد کیفیت تعریف شده در محصول گردد میباشد.
ما میتوانیم با آگاهی از این استاندارد و مقایسه مدام عملکرد خودمان با آن مدیریت خود را در مسیر درست هدایت کنیم. در واقع با این مقدمه کوتاه تلاش اینجانب در درک فلسفه مدیریت کیفیت میباشد. [color=navy]ایا شما با این نقطه نظر بنده موافقید؟ [/color]اگر نقطه نظر متفاوتی دارید خوشحال میشوم که ارسال کنید.
درضمن بحث مستند سازی نیز از منظر زیر ساخت مورد نیاز مدیریت است که میگوید: [color=red]شما آنچه را که اندازه گیری نکنید نمی توانید مدیریت کنید[/color] .
و نیز چرخه معروف  دمینگ :PDCA: plan- do- check- act  را نیز میتوان در بند های سیستم مدیریت کیفیت دید بطوریکه برنام ریزی (به منظور دستیابی به کیفیت تعریف شده) بندهای اول تا 6 و بند اجرا در قسمت 7 و در بند8 (اندازه گیری و پایش و بهبود) نیز با کنترل و بهبود چرخه دمینگ مطابقت دارد.

پرشا صالح

  • عضو تازه وارد
  • *
  • ارسال: 3
پاسخ : آشنایی با استاندارد ISO 9001 :2008
« پاسخ #3 : اکتبر 09, 2011, 12:28:42 am »
با درود
اول عذر میخوام به دلیل دیر به دیر سر زدنم به تالار.
بنده تا حدی با نظر شما موافقم
به عقیده من واژه کیفیت دو مفهوم را در بر دارد: 1- دستیابی به استاندارد های از پیش تعیین شده (دقت شود در اینجا می گوییم دستیابی یعنی هنوز به دنبال Quality improvment نیستیم!)
2- کیفیت یعنی [b][color=yellow][color=red]کار درست را بار اول درست انجام دادن و دفعات بعد بهتر انجام دادن[/color][/color][/b]
پس اگر با دو تعبیر بالا به سمت استاندار حرکت کنیم و خود و سیستم مدیریتی خود را مجاب به رعایت الزامات استاندارد کنیم مسلما مدام باید مدیریت خود را نیز ارزیابی کرده و عملکرد آن را در مسیر دست هدایت کرد.
با تشکر